عید قربان در (هادیشهر (گرگر)
هادیشهر
کلیاتی در باره محال گرگر ، تاریخ و سرنوشتاین منطقه ، بزرگان ادیبان شاعران و کلاً در باره گذشته و حال و ...مطالب خواندنی گوناگون و متنوع...
نگارش در تاريخ جمعه 20 آبان 1390برچسب:, توسط آراز

عيد قربان‌ (اضحي)

عيد قربان‌ يكي‌ از اعياد بزرگ‌ و مهم‌ مسلمانان‌ جهان‌ به‌ شمار مي‌رود. در ميان‌ تركان‌ (قربان‌ بايرامي‌) معروف‌ شده‌ است‌ در روز دهم‌ ذيحجه‌ هر سال‌ مردم‌ گوسفند را براي‌ قرباني‌ كردن‌ انتخاب‌ مي‌كردند. وچشمهاي‌ قرباني‌ را سورمه‌ مي‌كشيدند و به‌ پيشاني‌ آن‌ آيينه‌ كوچكي‌ مي‌آويختند و به‌ گردن‌ و گوشهايش‌دستمال‌ ابريشم‌ رنگارنگ‌ مي‌بستند. و با اين‌ مراسم‌ با شكوه‌ به‌ قربانگاه‌ مي‌آورند،پس‌ از خوراندن‌ آب‌ وخواندن‌ دعا قرباني‌ آن‌ گوسفند را ذبح‌ مي‌كردند. اما امروزه‌ اين‌ مراسم‌ بدون‌ انجام‌ تشريفاتي‌ صورت ‌مي‌گيرد.

 از مراسم‌ ديگر اين‌ روز، براي‌ دختران‌ نامزد گوسفندي‌ از طرف‌ خانواده‌ داماد فرستاده‌ مي‌شود. برای این منظور گوسفندی را با بستن دسمالهای رنگی به گردن و شاخ ها و رنگ کردن پشت و آویزان کردن آیینه از وسط پیشانی تزیین می کنند و همراه با هدایایی برای عروس با تشریفات خاصی راهی خانه عروس خانم می نمایند . و کسی که گوسفند را آورده با گرفتن هدیه ای آنرا تحویل میدهد بعد مادر عروس از تمام فامیل و دوستان و آشنایان و همسایگان برای دیدن ( قربان پایی ) دعوت میکند و آنها جمع میشوند وبعد از دین به جشن وسرور می پردازند و خوردنی هایی که همراه هدایا ارسال شده میل می نمایند.

 نوع‌ ديگر قرباني‌ كردن‌ در اين‌ بخش‌ قرباني‌ نذري‌ مي‌باشد كه‌ مردم‌ پس‌ از برآورده‌ شدن‌ نيازشان‌ ذبح‌مي‌نمايند و گوشت‌ آن‌ را در بين‌ مردم‌ تقسيم‌ مي‌نمايند .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: